|
|
Exposanten in Tetem
vlnr: Sigrid Neuwinger,
Dorien Melis, Paul van Rijswijk, Marlies Lebesque |
|
|
Dorien
Melis wand |
|
Dorien
Melis, werken achter glas |
|
Dorien
Melis, Kyros |
|
Dorien Melis |
|
Paul
van Rijswijk, Z.T. |
|
Paul
van Rijswijk, Z.T. 2013, Buigplex |
|
Paul
van Rijswijk, MdC, 2012 |
|
Paul
van Rijswijk, Z.T. |
|
Paul
van Rijswijk, Z.T. 2013 |
|
Paul
van Rijswijk, Z.T. 2013 |
|
Paul
van Rijswijk, Z. T. 2009 |
|
Paul
van Rijswijk |
|
Paul
van Rijswijk, Z.T. installatie 2013 |
|
Paul
van Rijswijk, Z.T. installatie 2013, detail |
|
Paul
van Rijswijk, installatie, rechts Marlies Lebesque, 'Hoger
op' |
|
Marlies
Lebesque, 'Het loopt op rolletjes' 2012 |
|
Marlies
Lebesque, 'Palen' 2013, detail met rolletjes |
|
Marlies
Lebesque, 'Kruispunten' 2010 / Viltobjecten, 2013 |
|
Marlies
Lebesque, 'Cum laude' en 'Zomers' 2010, achterwand met werk van Pip
Culbert |
|
Overzichtsfoto,
voorwand Marlies Lebesque, achterwand Sigrid Neuwinger |
|
Sigrid
Neuwinger, assemblages |
|
Sigrid Neuwinger,
'Invasion' 2013 |
|
Sigrid Neuwinger,
detail 'Torwart' 2013 |
|
Sigrid Neuwinger,
detail |
|
Sigrid Neuwinger,
detail |
|
Sigrid Neuwinger,
detail |
|
Sigrid Neuwinger,
detail |
|
Sigrid
Neuwinger, 'Nachwuchs' 2013 |
|
Pip
Culbert, wand |
|
Pip
Culbert 'Schoulderbag' 2007 |
|
Pip
Culbert 'Bag from Vilnius' 2006 |
|
Pip
Culbert 'Sac Lafuma' 1998 |
|
Pip Culbert 'Rucksack' 1996 |
|
Opbouw installatie van Paul
van Rijswijk |
vlnr. Paul van Rijswijk, Marlies
Lebesque en installatie van Paul van Rijswijk |
|
Openingsspeech
door Marlies Lebesque |
Bezoekers
tijdens de borrel |
|
Tetem
door de ruit |
|
Doorzicht,
voorgrond Sigrid Neuwinger |
|
Doorzicht
ruimte via installatie van Paul van Rijswijk |
|
Doorzicht,
voorgrond Marlies Lebesque, achtergrond Pip Culbert |
|
Overzichtsfoto
expositie |
|
Overzichtsfoto,
voorgrond 'Legioen' Marlies Lebesque |
|
Overzichtsfoto
door de ruit gefotografeerd |
|
Overzichtsfoto
met werk van Paul van Rijswijk en Dorien Melis |
|
Overzichtsfoto
met installatie van Paul van Rijswijk |
Foto-impressie van de tentoonstelling in Galerie Kokon 2011
|
Dorien Melis |
|
Dorien
Melis |
|
Dorien
Melis |
|
Marlies Lebesque |
|
Marlies
Lebesque |
|
Marlies
Lebesque |
|
Marlies
Lebesque |
|
Paul van Rijswijk |
|
Paul
van Rijswijk |
|
Paul
van Rijswijk |
|
Paul
van Rijswijk |
|
Pip Culpert |
|
Pip
Culpert |
|
Sigrid
Neuwinger |
|
Sigrid
Neuwinger |
|
Sigrid
Neuwinger |
|
|
|
|
|
|
|
Overzichtsfoto |
|
Overzichtsfoto |
|
Overzichtsfoto |
Foto-impressie van de tentoonstelling april/mei 2011 in het Kruithuis
Den Bosch
Recensie Brabants Dagblad:
Kunstenaars buigen zich over de lijn
door Mark van de Voort
De kunst van de klare lijn. In Het Kruithuis (Den
Bosch) is de komende weken een expositie te zien over de schoonheid
van de lijn. Lijnen die gestapeld worden, elkaar kruisen of juist
volharden in hun koele abstractie. Line-Art noemt samenstelster Marlies
Lebesque de kunstwerken. Voor de expositie heeft ze kunstenaars in
haar omgeving uitgezocht die strakke lijnen, sobere omkaderingen
of minimalistische, herhalende stapelingen in hun werk laten terugkomen.
De expositie herbergt abstracte kunst met een eigen duidelijk verhaal.
Zo’n tachtigtal werken die een grote sereniteit uitstralen en de
vorm tot de essentie terug-brengen. Dat levert geen gortdroge, conceptuele
tentoon-stelling op. Integendeel. De verscheidenheid aan getoonde
werken is opmerkelijk en door de uitgebalanceerde opstelling ademt
de expositie rust uit. In de toekomst wil Lebesque met haar ‘Line-Art’
expositie gaan reizen en begin 2012 staat een show gepland in de
ruimte van Galerie Kokon in Tilburg.
Het meest in het oog springen de monumentale sculpturen van Paul
van Rijswijk. Van een groot houten karkas en bouwwerkjes van spons
tot utopische maquettes van gedroomde steden. De Tilburgse
kunstenaar is gefasci-neerd door onaffe halffabricaten. De eerste
omlijningen van een groots plan blijken ook kunst te zijn. Veel van
de exposanten zijn meesters in de kunst van het weglaten. |
|
De Londense Pip Culbert
maakt furore met werken waarin ze textiel systematisch ontleed waardoor
er alleen bungelende zomen en naden overblijven. Zo gaat een ‘ontkleed’
zomerjurkje een fraai lijnenspel aan met de ijzeren kleerhanger.
Ook het werk van de bekendere Harmen Abma past in deze context. IJzeren
raamwerken waarin de in 2007 overleden Abma een netwerk van beschilderd
touw en elektriciteitsdraad doorheen weeft.
Meest inventieve kunstenaar is de Duitse Sigrid Neuwinger. Ze heeft zich de hele
Lontzaal toegeëigend. Uit eenvoudige basismaterialen als diaraampjes en tie-wraps
trekt ze hele organische bouwwerken op. Kronkelende koraalriffen van rubberbuizen
en diaraampjes of torentjes van binnenbanden. Neuwinger heeft iets van een ‘one-trick
pony’ maar haar kunstje beheerst ze tot in de puntjes. Dorien Melis weet meer
mystiek met haar schilderingen op te roepen. Geheimzinnige partituren vol runentekens
en zoekende lijnen die de eeuwigheid bezingen.
Alhoewel een duidelijke lijn niet altijd valt te ontdekken levert ‘Line-Art’
wel een verfrissende expositie op waarin voor de zoveelste keer de dood gewaande
abstracte kunst nieuw leven wordt gegund.
Line-Art, expositie abstracte kunst,
t/m 15 mei
Het Kruithuis/Stokpunt, Citadellaan 7, Den Bosch
wo t/m
zo 12-17 uur |
|